Een golf van positiviteit rondom nieuwkomers: ‘Beste Nieuwkomer Spotlight Awards 2023’

Lijst met de meest inspirerende nieuwkomers van Nederland

Na een succesvolle eerste editie is opnieuw een lijst met de meest inspirerende nieuwkomers van Nederland bekendgemaakt voor de ‘Beste Nieuwkomer Spotlight Awards 2023’. De Awards staan symbool voor nieuwkomers die hier nog maar kort zijn, maar vol veerkracht, ambitie en talent Nederland nóg mooier maken.

Initiatiefnemer Mehrnoesh Forouzandeh deed in december 2022 een landelijke oproep aan heel Nederland om inspirerende vluchtelingen aan te dragen. Hier is de lijst met 25 genomineerden uit voortgekomen, verdeeld over de categorieën: Creatives, Founders, Food, Tech, Stars en Sports. Onder hen bevinden zich duurzame ondernemers, wereldverbeteraars, programmeurs en kunstenaars, maar ook topsporters, journalisten, videografen en documentairemakers. Van 12 t/m 31 januari kan heel Nederland stemmen op de genomineerden via www.bestenieuwkomer.nl.

Mehrnoesh Forouzandeh (39): “Het nieuws rondom vluchtelingen afgelopen jaar bewijst maar weer hoe eenzijdig er naar vluchtelingen wordt gekeken. Met mijn initiatief wil ik een positief geluid laten horen door te laten zien hoeveel inspirerende nieuwkomers Nederland nóg mooier maken! Zij zijn meer dan alleen hun vluchtverhaal. Ze hebben een nieuw bestaan opgebouwd en verrijken stuk voor stuk onze samenleving. Wij zetten hen graag in de spotlights en creëren tevens rolmodellen voor andere nieuwkomersDe prijs zelf is niet het belangrijkste, ik wil met al deze inspirerende verhalen een golf van positiviteit creëren rondom nieuwkomers.”

Award show op 11 februari

Op zaterdag 11 februari worden de winnaars per categorie bekendgemaakt tijdens de feestelijke prijsuitreiking in de Melkweg in Amsterdam, gepresenteerd door Edson da Graça en Mehrnoesh Forouzandeh. Naast de genomineerden zijn ook sprekers en gasten aanwezig die zich op hun eigen manier inzetten voor vluchtelingen, diversiteit en inclusie. Zoals o.a. Nadia Zerouali, Raja Felgata, Khalid Ouaziz, Farbod Moghaddam, Noor Sloterdijk, Maral Khajeh en Saskia Bolt. De Award show wordt tevens live uitgezonden op Salto TV. Bekijk hier het volledige event programma. Pers is van harte uitgenodigd om bij de prijsuitreiking aanwezig te zijn voor een reportage of interviews en kan zich aanmelden via [email protected].

Genomineerden 2023

Over Mehrnoesh Forouzandeh

Mehrnoesh Forouzandeh (39) vluchtte als 8-jarig meisje naar Nederland. Ondanks dat ze heftige dingen heeft meegemaakt, had ze fijne mensen om haar heen die verder keken dan de stempel ‘vluchteling’. Zij zagen wie Mehrnoesh als persoon was, waardoor zij zich welkom voelde. Zo’n start gunt ze elke nieuwkomer. Inmiddels is Mehrnoesh freelance Marketing Communicatie Manager in de televisie – en reclamewereld. Daarnaast is zij als vrijwilliger actief bij verschillende vluchtelinginitiatieven en sinds 2018 oprichter van Stichting Beste Nieuwkomer. In 2018 werd haar stichting genomineerd voor de ‘Verdraagzaamheid Awards’, in 2019 stond Mehrnoesh in het jubileumnummer van JAN Magazine, als één van de 150 inspirerende mensen die iets voor nieuwkomers betekenen. In 2021 organiseerde zij de eerste ‘Beste Nieuwkomer Spotlight Awards’. Na jarenlang in Amsterdam gewoond te hebben, woont Mehrnoesh nu met haar man Thijs en twee dochters in het pittoreske Zuid-Scharwoude. Hetzelfde dorp waar zij 31 jaar geleden als kind werd opgevangen en opgroeide.

————————————————————————————-

Noot voor de redactie

Voor persvragen, interviews of om aanwezig te zijn bij de prijsuitreiking, neem contact op met: Mehrnoesh Forouzandeh via [email protected] // 06-43112217

Pers kan diverse foto’s en de video downloaden op: www.bestenieuwkomer.nl/pers